X-akták ÖSSZEGZÉS

2011.02.03. 16:05

Egy külön posztot szánok egy kis összefoglalóra a sorozatról, melynek végén összeírom az évadok pontozását is, sorban. A továbbra kattintva természetesen.

Kellett egy fél év, mire sikerült bedarlálnom az egészet. Kilenc évad azért már nem kispálya, és az X-akták a 200 epizódot is megérte, amivel ugyancsak nem sok sorozat büszkélkedhet. Voltak hullámvölgyek, nem is kevés, ez főleg az elején zavart engem, de később megszoktam, hogy nem lehet minden rész remek, és addigra már a Scully-Mulder duó is simán vitte a hátán a gyengébb epizódokat is, hát még a jobbakat!

Tudom, az elején panaszkodtam, hogy mennyire kevés az ufós rész, meg hogy csak a dupla epizódokban foglalkoznak vele. Ez is kitisztult utána, az X-akták egy bevált séma alapján haladt az évadok során, voltak a duplarészek, amiben a főszállal foglalkoztak, és voltak a köztük lévő, legtöbbször filler, monster of the week epizódok. Ezzel sem volt gond a későbbi évadokban, mint írtam, már jobban preferáltam az ilyeneket, hogy legyen egy-egy poénos, vagy egyedi rész.

De végül mindennek végeszakad, az utolsó két évad, mint tudjuk el lett cseszve, köszönhetően David Duchovny távozásának. Az új szereplők gyengék voltak, Mulder karakterének csak nagyon halovány utódai. Főleg az utolsó évadban mutatkozott meg ez, a rajongók is sorban hátat fordítottak a sorozatnak, így nem újították meg az X-aktákat egy tizedik évadra.

Most pedig lássuk összegezve, milyenre értékeltem az évadokat:

1. Hatodik évad 7.5/10
2. Negyedik évad 7/10
3. Hetedik évad 6.5/10

4. Ötödik évad, harmadik évad, második évad 6/10

5. Első évad, nyolcadik évad 5/10

6. Kilencedik évad 4/10

 

És a filmeket:

1. The X-files: Fight the Future 8/10

2. The X-files: I want to Believe 5/10

Tehát így néz ki, legjobb évad a hatodik volt, egyértelműen a legrosszabb a kilencedik. Mindenképpen jó sorozat volt a pontszámoktól függetlenül. Megértem a kultusz státuszát is, és a rajongást is. Biztos más lett volna, ha előbb nézem meg, vagy ha sok részt láttam volna belőle (és nem úgy ülök neki a darának, hogy egyetlen részt sem láttam), vagy esetleg real time követem. De jó volt ez így is, egybe ledarálni, a mai "modern kor" szemüvegén keresztül. Végül is ez volt a blog célja is, hogy egy olyan véleményezést írjak, amit egy elsőnézős tud csak.

A sorozat rengeteg számomra érdekes, és már itt-ott hallott/olvasott dolgokat boncolgat kezdve a kormány összeesküvéstől a földönkívülieken keresztül egészen a régi időkben ide látogató idegenekig. Szóval ezért is simán jó volt megnézni a sorozatot.

Majd még lesz egy bejegyzés a top 10 epizódokról.

Végül pedig a Te véleményedre vagyok kíváncsi, melyik X-akták évad tetszett a legjobban?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://x-aktakdara.blog.hu/api/trackback/id/tr422634091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tenacious D 2011.03.01. 19:28:25

Hjah, végigolvastam az egész blogodat. Első évadtól egészen az összegzésig. Majdnem mindennel egyetértek veled. Engem is baszottul bántott a dolog, hogy a nyolcadik és a kilencedik évadban nem szerepelt Mulder. A Mulder nélküli epizódokat mindig előretekertem...
Őszintén szólva, kibaszott nagy csalódás volt az utolsó évad, a The Turth -al együtt. Nem ilyen befejezésre számítottam, mint a "The turth"... Szval bíróság, ítélet, szökés, túrázásasziklánál, stb. Meg az utolsó jelenet, mikor mulder és scully együtt vannak egy ágyon. Hát ennél jobbra számítottam... Sztem szar volt valahogy, legalább is nekem. Durvább csattanót vártam, illetve Mulder-Scully -s romantikát valahogyan erősebbé tenni, nem pedig ágyban hemperegve dumálni.... na de mindegy.

Tenacious D 2011.03.01. 19:28:49

ja igen, asszem én 1 hét alatt daráltam be 9 évadot :)

stargatelost · https://twitter.com/stargatelost 2011.03.04. 16:52:12

@Tenacious D: Egy hét? Minden elismerésem :D

Jaja, Mulder-Scully szálát azért sem tudták normálisan felépíteni, mert hát nem volt Mulder másfél évadon keresztül... minden rossznak ez volt a gyökere....

Martin Astin 2011.11.12. 16:58:13

3. évad (8/10): ez az etap hozta a legtöbb minőségi részt, sok a kedvencem innen.

4. évad (7/10): nem ér fel az előző évaddal, de igen konzisztens, sok emlékezetes résszel.

2. évad (6,5/10): az első részek gyermekbetegségei közül már megannyi a múlté.

1.,5.,8. évad (5/10): az első évad még nem olyan erős, az 5. pedig már nem az. Én nagyon bírtam Doggettet, sőt, rohadtul untam már Muldert, örültem a cserének.

6. évad (4/10): kifejezetten gyenge epizódok, sok részből hiányzott a dark színezet, a humor pedig nagyon erőltetett szegmenssé vált (szemben olyan korábbi klasszikusoknál tapasztalt nagyon finom vonásokkal, mint pl. a Clyde Bruckman's Final Repose).

7. évad (3,5/10): csak megszokásból néztem

9. évad (1,5/10): borzalmas lezárása egy klasszikus sorozatnak.

szoszo_k 2012.07.02. 10:08:05

az ágyban való hempergésről annyit, hogy az utalás a sorozat pilot részére, amiben mulder és scully akkor kerülnek először igazán közel egymáshoz, amikor mulder elmeséli scullynak samantha történetét egy lepukkant motelben, ugyanabban a pózban, amiben az utolsó részben fekszenek, szintén egy lepukkant motelben, ketten a világ ellen... ha nektek ez nem elég nagy lezárás és kerettörténet, akkor nem tudom, mi az. mindezt úgy, hogy carter sosem akarta összehozni őket, de a karakterek szinte életre keltek és követelték egymást. gillian andersontól egy idézet, csak hogy világosabb legyen, miről vakerálok: "Even just the touch of a hand can be the same as, you know, making love in another series." kicsit több ésszel kell nézni egy ilyen sorozatot ahhoz, hogy minden értelmezési szinten lehessen értékelni, ami mellesleg köztudottan a twin peaks hagyatéka, ami szintén nem a legkönnyebb darabok egyike. a dolgok megmagyarázásában valóban nem jártak élen, de szerintem még mindig több értelme van az egésznek, mint pl annak a fos lostnak, ami mindenki kedvencének tűnik (persze én sosem hasonlítanám össze a kettőt önszántamból, mivel ég és föld van köztük mind relevancia mind fantázia mind kivitelezés szempontjából). abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán meg akartak magyarázni-e mindent, mivel pl a twin peaks-ben sem derült ki nagyjából semmi. lehet ez egy első nézős perspektíva, nincs ezzel semmi baj, de akkor szerintem nem a sorozatot kéne szidni egy csomó olyan dologért, ami csak azért kerülte el az ember figyelmét, mert rohadtul nem érdekelte annyira, hogy elgondolkozzon rajta.

stargatelost · https://twitter.com/stargatelost 2012.07.02. 18:08:44

@szoszo_k: Érdekes dolgokat írsz, de a Lost minden idők legjobb sorozata :) Sorozattörténelmet írt eredetiségben és megvalósításban egyaránt, a történetvezetése pedig egyszerűen zseniális. Nem véletlenül kedvence sokaknak :)
De az X-akták is ugyanígy sorozattörténelmet írt sok szempontból, és ma is sok sorozat alapoz rá :)
süti beállítások módosítása